غذای خیالی ترفندی برای لاغر شدن و مبارزه با دیابت نوع2

5- ژانویه 2015- قرص موثری برای کاهش وزن توسط دانشمندان تولید شد. برخلاف بسیاری از قرص های لاغری موجود در بازار، این قرص جدید که fexaramine  نام گرفته است نظیر داروهای سرکوبگراشتها یا داروهای مبتنی بر کافئین به خون وارد نمی شود بلکه در روده باقی مانده و عوارض جانبی کمتری را بهمراه دارد، محققان این قرص را "غذای خیالی" نام گذاری کرده اند.

محققان موسسه ی salk  نوع کاملاٌ جدیدی از قرص لاغری تولید کرده اند که با ترفندی عمل می کند که بدن را به این باور می رساند که کالری مصرف شده است و سبب می شود بدن چربی بسوزاند. این ترکیب بطور موثر از افزایش وزن جلوگیری می کند، مقدار کلسترول را کاهش می دهد و مقدارقندخون را کنترل می کند. این دارو سبب به حداقل رساندن التهاب در موش ها شده و یک نامزد بسیار عالی برای انتقال سریع به آزمایشات کلینیکی انسانی است.

نتایج این تحقیق در پنجم ژانویه در مجله ی Nature Medicine  منتشر گردید. این ماده پیام هایی مشابه با خوردن مقادیر زیادی غذا به مغز ارسال می کند بنابراین بدن شروع به پاکسازی فضا برای ذخیره نمودن کالری جدید می کند اما در حقیقت هیچ کالری مصرف نشده است و مصرف این دارو تغییری در اشتهای فرد ایجاد نمی کند. به گزارش مرکزکنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا تنها در آمریکا بیش از یک سوم از افراد بالغ چاق هستند و29.1  میلیون نفر به دیابت مبتلا می باشند، چاقی و دیابت موجب صرف هزینه های بسیار زیاد در بخش سلامت شده و سبب افزایش خطر عوارض بهداشتی و کوتاه شدن طول عمر افراد می شود.

محققان آزمایشگاه دکترEvans  تقریباٌ به مدت دو دهه بروی گیرنده های Farensoid xیا FXRمطالعه کرده اند، FXRپروتئینی است که در چگونگی ترشح اسیدهای صفراوی از کبد، هضم غذا و ذخیره ی چربی و قند نقش دارد. بدن انسان در شروع یک وعده ی غذایی گیرنده های Farensoidxرا فعال می کند.

دکتر ایوانز و سایر محققین نشان دادند که بدن بمحض خوردن غذا  آماده ی ورود غذا می شود،ابتدا  FXRرا فعال می کند، FXRنه تنها ترشح اسیدهای صفراوی را تحریک می نماید بلکه تغییراتی در مقدار قند خون ایجاد می کند و سبب می شود بدن برخی از چربیها را برای ورود غذای تازه بسوزاند.

شرکت های داروسازی به هدف درمان چاقی، دیابت، بیماریهای کبدی و سایر بیماریهای متابولیک داروهای سیستمیکی تولید کردند که سبب فعال شدن FXRو روشن شدن بسیاری از مسیرهای کنترل کننده ی FXRمی شود. اما این گونه داروها بروی چندین ارگان تأثیر گذاشته و موجب بروز عوارض جانبی می شوند. دکتر ایوانز به بررسی روشن کردن FXR  تنها در روده به تنهایی پرداخت تا شاید نتایج متفاوتی را نسبت به روشن شدن FXRدر روده، کبد، کلیه ها و غده آدرنال بطور هم زمان مشاهده کند.

دکتر ایوانز می گوید: هنگامیکه شما غذا می خورید، بدن مجبور است یک سری پاسخ ها را در تمام بدن بسرعت فعال کند و واقعیت این است که اولین پاسخ در روده اتفاق می افتد.

دکتر ایوانز و همکارانش ترکیب Fexaramineرا تولید کردند این کار را از طریق خروج از داربستدارویی که اکثر شرکت های داروسازی برای هدف قرار دادن FXRاستفاده می کردند به انجام رساندند .

دکتر Downesاز محققان ارشد موسسه ی سالک می گوید: به نظر می رسد زمانیکه این دارو را بصورت خوراکی به موش می دهیم این گیرنده ها تنها در روده فعال می شوند.دادن این دارو به شکل قرص خوراکی بصورت روزانه که تنها وارد روده شود بدون ورود به جریان خون وانتشار درسراسر بدن نه تنها عوارض جانبی را محدود می کند بلکه این ترکیب در متوقف کردن افزایش وزن موثرترعمل می کند.

هنگامیکه  Fexaramineبصورت قرص روزانه  به مدتپنچ هفته به موشهای چاق داده شد افزایش وزن متوقف گردید. موشها مقداری از چربی خود را از دست دادند. مقدار  قندخون و سطح کلسترول خون نسبت به موشهایی که تحت درمان با این دارو  نبودند کاهش یافت علاوه بر این با افزایش درجه ی حرارت  بدن موش که نشاندهنده ی  افزایش  سوخت  وساز بدن است  برخی  تجمعات چربی سفید دربدن به چربی بژ که سوزاننده ی کالری است، تبدیل شد. حتی مجموعه ای  از باکتریهای روده ای موش با مصرف دارو تغییر کردند، اگر چه علت  این تغییرات هنوز کاملاً  مشخص نیست.

  حال این سوال ایجاد می شود که چرا Fexaramineدر روده  بهتر از داروهای سیستمیک که بلافاصله  FXRرا در تمام بدن فعال می کنند، عمل می نماید؟ ایوانز تصور میکند این دارو  با یک نظم  طبیعی که در آن  مسیرهای مولکولی در بدن  در پاسخ به مصرف غذا به طور معمول پاسخ می دهند، عمل می کند. ایوانز می گوید: پاسخ بدن به یک وعده ی غذایی  مثل یک سابقه ی دو امدادی است اگر شما به همه  دونده ی ها بگویید دریک زمان حرکت کنند  شما هرگز  نمی توانید باتون را از یک دونده به دونده ی دیگر برسانید ما متوجه شدیم چگونه اولین دونده را تحریک کنیم  بنابراین  بقیه ی وقایع به طور طبیعی و پشت سر هم اتفاق می افتند.

 از آنجائیکه  Fexaramineوارد  جریان خون نمی شود نسبت به سایر داروهایی که FXRرا در تمام بدن هدف قرار می دهند، ایمن تراست. دانشمندان  درحال راه اندازی آزمایشات کلینیکی انسانی برای آزمایش تأثیر Fexaramineبر چاقی و بیماریهای متابولیک هستند. درحالت ایده آل این دارو تحت نظارت  پزشک با رعایت رژیم غذایی و تغییر شیوه ی زندگی مشابه با جراحی های کاهش وزن یا سایر داروهای درمان چاقی و دیابت  عمل خواهد کرد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150105112734.htm